Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

STCC till Viasat

• Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Sovalkov

Sovalkov

Copy Cat

• Members
  • PipPipPip
  • 313 Inlägg:
  • LocationÖrebro

Postad 03 oktober 2008 - 20:14

Viasat och SVT delar på STCC-rättigheterna från 2009

STCC AB har skrivit ett nytt TV-avtal inför de kommande tre åren.

Det innebär fortsatt sändning i SVT av samtliga deltävlingar i Swedish Touring Car Championship, STCC, samt ett utökat direktsändningsblock i Viasat.

- Det är en unik lösning och det bästa av två världar för STCC, säger STCC AB:s vd Bob Huzell.

Viasat fortsätter att utveckla sin motorsportprofil. De äger i dag rättigheterna till Formel 1 och har i dagarna också gjort klart med STCC AB om rättigheterna till STCC från 2009.
- STCC är racing när den är som allra bäst och efter Formel 1 en av de starkaste motorrättigheterna som finns på TV-marknaden. Vi ser fram emot att jobba långsiktigt tillsammans med STCC och SVT för att ytterligare utveckla bilsporten och våra egna direktsändningar från loppen, säger Per Tellander, sportchef på Viasat.

För STCC AB innebär det att sporten når en tydlig målgrupp som i ett kommersiellt forum kan utvecklas till en ännu attraktivare TV-produkt.
- Det här är en unik möjlighet för våra och teamens samarbetspartner att nå ut djupare med sitt budskap tillsammans med STCC-programmet. Vi får mer TV-tid med djupet i Viasat och bredden i SVT, det är en mix som vi tror ska passa STCC och våra intressenter. Dessutom öppnar det möjligheter att nå ut ännu tydligare via MTG:s övriga nätverk, säger Huzell.

I ett unikt samarbete mellan Viasat och SVT delar man upp rättigheterna för STCC. SVT kommer att fortsätta sändningarna från STCC som ett sammandrag på söndagskvällarna i SVT1 eller SVT2.
– STCC är ett evenemang som fungerar bättre som sammandrag hos oss så det här är en bra pusselbit i vårt motorutbud, säger Albert Svanberg, sportchef på SVT.

Avtalet sträcker sig över tre år, och omfattar samtliga plattformar. Viasat kommer att visa ett urval av de klasser som körs under en tävlingshelg i direktsändning. Utöver mycket racing kommer tittarna att få se intervjuer med förare, stallchefer och andra inblandade, samt följa dramatiken ledsagade av kommentatorer och experter i Viasats studio.
- Vi ser det här avtalet som ett stort steg framåt för STCC. Att få utökad TV-tid till en tydlig målgrupp och fortfarande behålla bredden i SVT är unikt, avslutar Huzell.

http://www.stcc.se/379/?tx_ttnews%5Btt_ ... 1fae996a2b
  • 0

#2 Gelotte

Gelotte

Midfielder

• Members
  • PipPipPip
  • 161 Inlägg:

Postad 04 oktober 2008 - 21:00

Typiskt, så vart man av med den enda livesända svenska serien, tack så mycket... Och som vanligt ska man bara tjäna så mycket stålar som möjligt...

SVTs "satsning" höll alltså bara ett år. Inte för att jag tyckte den var något otroligt bra, i själva verket ganska oproffsig på många sätt, men som jag tror hade åtgärdats till nästa säsong. Kroken och Budda var kanske inte heller världens bästa kommentatorer men jag skulle inte vilja höra Blomman och Eje (ursäkta mig men ni hör hemma i F1, där ni gör ett jävla bra jobb) kommentera STCC. Johan Torén och Thomas Johansson skulle jag vilja höra igen (men så kanske det blir nu när de återgår till sammandrag igen...)
  • 0

#3 Jocke_E

Jocke_E

Champion

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1 313 Inlägg:

Postad 04 oktober 2008 - 21:16

De är bara att hoppas på att Viasat satsar på den motorsport kanal som det pratades om tidigare i år. Och att sändningarna från STCC blir lika bra som när dom sände LIVE under 2005 :D :up:
  • 0

#4 Daniel H

Daniel H

Midfielder

• Members
  • PipPipPip
  • 426 Inlägg:
  • LocationBorlänge

Postad 04 oktober 2008 - 23:05

Blomman och Eje får gärna kommentera STCC för mig, men det viktigaste är att de gör F1. Problemet är väl att det rätt ofta krockar.
  • 0

#5 Razor

Razor

The cutting edge

• Administratörer
  • 2 260 Inlägg:
  • LocationHalfway to nowhere

Postad 05 oktober 2008 - 06:00

Krockar det verkligen så ofta? I år har det väl bara krockat två gånger (Våler - Monza och Mantorp - Singapore) vad jag minns, det är i o f s två gånger för mycket men inte särskilt ofta. Dessutom vet vi ju inte hur resp. series kalender ser ut i detalj nästa säsong.
  • 0

#6 Daniel H

Daniel H

Midfielder

• Members
  • PipPipPip
  • 426 Inlägg:
  • LocationBorlänge

Postad 05 oktober 2008 - 10:28

Krockar det verkligen så ofta? I år har det väl bara krockat två gånger (Våler - Monza och Mantorp - Singapore) vad jag minns, det är i o f s två gånger för mycket men inte särskilt ofta. Dessutom vet vi ju inte hur resp. series kalender ser ut i detalj nästa säsong.

Det är sant. Men finns väl risk för att de inte vill jobba varje helg. Fast för mig får de gärna göra det. :D
  • 0

#7 Razor

Razor

The cutting edge

• Administratörer
  • 2 260 Inlägg:

Postad 05 oktober 2008 - 10:40

Det spelar ingen som helst roll för mig vem som kommenterar STCC åt Viasat, jag kommer ändå inte att se deras utsändningar.
  • 0

#8 Daniel H

Daniel H

Midfielder

• Members
  • PipPipPip
  • 426 Inlägg:
  • LocationBorlänge

Postad 05 oktober 2008 - 11:04

Det är bara att hoppas att de visar på TV3 eller TV6 för annars kommer jag inte heller att kunna se och skaffar inte de andra kanalerna för STCC.
  • 0

#9 Jocke_E

Jocke_E

Champion

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1 313 Inlägg:

Postad 05 oktober 2008 - 12:18

Det kanske, kanske hamnar i Viasat Sport 3 som senast när dom LIVE sände STCC.
Fast å anda sidan så har nog Viasat Sport 1 större spridning.
  • 0

#10 Razor

Razor

The cutting edge

• Administratörer
  • 2 260 Inlägg:

Postad 06 oktober 2008 - 08:54

STCC hamnar i den nya kanalen Viasat Motor.
  • 0

#11 Jocke_E

Jocke_E

Champion

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1 313 Inlägg:

Postad 06 oktober 2008 - 14:55

STCC hamnar i den nya kanalen Viasat Motor.

Fy fan va fint... en hel kanal :up: :D :D
  • 0

#12 Gevalia

Gevalia

Grand Prix Winner

• Members
  • PipPipPipPip
  • 617 Inlägg:

Postad 21 december 2011 - 10:47

Är det någon dÄr ute i etern som vet hur TV-rÄttigheterna ser ut för TTA resp STCC under 2012?
Hamnar de udner Viasat motor (hoppas) eller har någon annan leverantör lagt bud på rÄttigheterna?
  • 0

#13 Camber

Camber

Hjulvinkel

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 2 733 Inlägg:

Postad 21 december 2011 - 11:04

Är det någon dÄr ute i etern som vet hur TV-rÄttigheterna ser ut för TTA resp STCC under 2012?
Hamnar de udner Viasat motor (hoppas) eller har någon annan leverantör lagt bud på rÄttigheterna?

STCC har skrivit avtal med Canal Digital och SVT för nÄsta år. DirektsÄnt i Canal Digital och magasinsformat i efterhand dagen efter i SVT som i år.

TTA har Ännu inte meddelat sitt TV-avtal.
  • 0