Hoppa till innehåll


Foto
* * * * - 1 Betyg

Blandade F1-nyheter


  • Please log in to reply
2363 replies to this topic

#21 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 30 augusti 2008 - 22:11

Nürburgring kan vara i fara, enligt artikel i Autosport.

Formula One racing at the Nurburgring could be a casualty if the FIA decides to strip the ADAC-controlled Deutscher Motor Sport Bund E.V. (DMSB) of its position as Germany's sporting authority at a meeting scheduled to take place on October 7.

Autosport.com has learned that the FIA's sporting authority in Germany is to be discussed at an extraordinary general meeting of the FIA in Paris in October, in the wake of ADAC's decision to withdraw from all involvement with the governing body earlier this year.

ADAC has been scathing of Mosley over his involvement in a sex scandal and, following his successful vote of confidence in June, the German automobile body said it would no longer cooperate with the FIA as long as Mosley remained in power.


Read all about it
  • 0

#22 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 01 september 2008 - 19:38

Toyotas team manager Richard Cregan slutar i november och "move on and take an exciting new role elsewhere within motorsport". Vart meddelas vid senare tillfälle.
Jens Marquardt, nu inom motoringengörsavdelningen kommer att efterträda Cregan som team manager.
  • 0

#23 The Stig

The Stig

    Sutenör

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 904 Inlägg:

Postad 01 september 2008 - 20:12

Nürburgring kan vara i fara, enligt artikel i Autosport.

Formula One racing at the Nurburgring could be a casualty if the FIA decides to strip the ADAC-controlled Deutscher Motor Sport Bund E.V. (DMSB) of its position as Germany's sporting authority at a meeting scheduled to take place on October 7.

Autosport.com has learned that the FIA's sporting authority in Germany is to be discussed at an extraordinary general meeting of the FIA in Paris in October, in the wake of ADAC's decision to withdraw from all involvement with the governing body earlier this year.

ADAC has been scathing of Mosley over his involvement in a sex scandal and, following his successful vote of confidence in June, the German automobile body said it would no longer cooperate with the FIA as long as Mosley remained in power.

Read all about it



Nu börjar Max betala tillbaka... :)
  • 0

#24 Laokon

Laokon

    Champion

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1 199 Inlägg:

Postad 02 september 2008 - 20:06

Ja, Max slår tillbaka... som han brukar. ;)
  • 0

#25 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 02 september 2008 - 20:31

Sato kan vara på väg tillbaka till F1. Han skall få köra ett test på Jerez efter Monza.
Även Sebastien Buemi kommer att få chansen under samma test, detta för att utvärdera dem för en eventuell förarplats inför nästa säsong.
  • 0

#26 Torino gt

Torino gt

    Backmarker

  • Members
  • PipPip
  • 75 Inlägg:
  • LocationSödra Stockholm

Postad 03 september 2008 - 18:57

Sato kan vara på väg tillbaka till F1. Han skall få köra ett test på Jerez efter Monza.
Även Sebastien Buemi kommer att få chansen under samma test, detta för att utvärdera dem för en eventuell förarplats inför nästa säsong.


Vilket stall är det du pratar om :?:
  • 0

#27 Linus

Linus

    Moderator

  • Moderatorer
  • 626 Inlägg:
  • LocationA galaxy far far away...

Postad 03 september 2008 - 18:59

Scuderia Toro Rosso :)
  • 0

#28 Ola

Ola

    Moderator

  • Moderatorer
  • 1 537 Inlägg:

Postad 07 september 2008 - 00:00

Belgian Grand Prix organisers have named one of the corners at the Spa-Francorchamps track after Belgian racing driver Paul Frere.
Turn 15, formerly known as Stavelot and where the current track joins the old track, is now called the Curve Paul Frere.

It was officially dedicated to the former Le Mans winner in a ceremony on Friday evening that took place at a new memorial stone erected near the paddock
entrance, which was unveiled by Formula One supremo Bernie Ecclestone.

Frere, who was as well known for his writing as his racing activities, passed away in February this year.
  • 0

#29 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 12 september 2008 - 21:16

Fia har förtydligat reglerna när förare genar i en chikan. Från och med nu så gäller att föraren som genat måste vänta minst en kurva innan man fortsätter omkörningsförsöken. Nu behöver det inte bli fler liknande "kontroverser".

Autosport

Den 22 september kommer FIA att höra McLarens överklagan på Hamiltons bestraffning

Autosport
  • 0

#30 ante1277

ante1277

    Backmarker

  • Members
  • PipPip
  • 78 Inlägg:

Postad 13 september 2008 - 01:41

Fia har förtydligat reglerna när förare genar i en chikan. Från och med nu så gäller att föraren som genat måste vänta minst en kurva innan man fortsätter omkörningsförsöken. Nu behöver det inte bli fler liknande "kontroverser".


Låter som en vettig regel!Det behövs mer klara direktiv som just detta.
  • 0

#31 Suntrek

Suntrek

    Champion

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1 267 Inlägg:

Postad 13 september 2008 - 03:15

Fia har förtydligat reglerna när förare genar i en chikan. Från och med nu så gäller att föraren som genat måste vänta minst en kurva innan man fortsätter omkörningsförsöken. Nu behöver det inte bli fler liknande "kontroverser".

Autosport

Den 22 september kommer FIA att höra McLarens överklagan på Hamiltons bestraffning

Autosport


Först och främst ska man väl bestämma om det överhuvudtaget går att överklaga ett drive-thru-straff och jag hoppas verkligen att man beslutar att det inte går, för annars sätter man ett i mitt tycke vansinnigt prejudikat som verkligen kan ställa till oreda i prislistorna i framtiden.

Jag menar, får McLaren överklaga ett drive-thru-straff så får väl alla andra team också göra det, eller hur? Eller ska McLaren ha specialbehandling och i så fall varför?
  • 0

#32 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 13 september 2008 - 08:36

Eftersom FIA har uppdaterat regeln har jag svårt att se McLaren vinna sin överklagan.
Visserligen kom straffet före ändringen, men det verkar ju märkligt om man för den sakens skull bedömer händelsen annorlunda.

Mitt tips är att straffet kvarstår.
  • 0

#33 Laokon

Laokon

    Champion

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1 199 Inlägg:

Postad 13 september 2008 - 09:08

Exakt, Hamilton kommer säkert prövas efter den nya tolkningen. Varför skulle de annars gå ut med ett förtydligande innan de avgjort överklagandet?
  • 0

#34 X-29

X-29

    Grand Prix Winner

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 688 Inlägg:

Postad 13 september 2008 - 11:44

Eftersom FIA har uppdaterat regeln har jag svårt att se McLaren vinna sin överklagan.
Visserligen kom straffet före ändringen, men det verkar ju märkligt om man för den sakens skull bedömer händelsen annorlunda.

Mitt tips är att straffet kvarstår.

Det är väl inte speciellt vanligt att regeltolkningar gäller retroaktivt?
Precis som med t.ex. massdämparen var det inte förbjudet att använda dem innan FIA gick ut med ett förtydligande och förbjöd dem i den tappningen.

Webber igen: " which wasn't mega, mega clear in the past."
Hellre fria än fälla tycker jag, om det inte funnits klara riktlinjer för hur man skulle betett sig.

Fortfarande verkar det inte finnas regler för hur man hanterar en ensam förare som genar och gör en tidsvinst på det.
Det enklaste vore om alla som är av banan skulle få ett drive-through-straff, då skulle körning på de asfalterade avåkningszonerna vara avskräckande, samtidigt som de finns där för säkerhetens skull.
  • 0

#35 X-29

X-29

    Grand Prix Winner

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 688 Inlägg:

Postad 13 september 2008 - 11:46

Eller ska McLaren ha specialbehandling och i så fall varför?

FIA (och många andra) gillar inte McLaren/Ron helt enkelt.
  • 0

#36 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 13 september 2008 - 13:33

Det är väl inte speciellt vanligt att regeltolkningar gäller retroaktivt?
Precis som med t.ex. massdämparen var det inte förbjudet att använda dem innan FIA gick ut med ett förtydligande och förbjöd dem i den tappningen.

Webber igen: " which wasn't mega, mega clear in the past."
Hellre fria än fälla tycker jag, om det inte funnits klara riktlinjer för hur man skulle betett sig.

Fortfarande verkar det inte finnas regler för hur man hanterar en ensam förare som genar och gör en tidsvinst på det.
Det enklaste vore om alla som är av banan skulle få ett drive-through-straff, då skulle körning på de asfalterade avåkningszonerna vara avskräckande, samtidigt som de finns där för säkerhetens skull.

Regeltolkningen har alltid varit att om man dragit fördel av att gena så är bestraffningen drive through eller om det är mindre än fem varv till mål +25 sekunder.Möjligen kan man flytta ner 10 platser på gridden till nästkommande race.

Det saken handlar om är huruvida han tjänade på manövern eller ej. Det finns nu en tydlig gräns för när man tjänat på manövern när man kämpar om placering, vilket i sig inte innebär att FIA:s tolkning varit annorlunda tidigare. Personligen tror jag inte på att man godkänner överklagan utan straffet kvarstår.

Ensamma förare som genar riskerar också straff om dom tjänar på manövern, d.v.s. om varvtiden blir lägre på det varv han missat i chikanen så kan drive through straff dömas. Risken får väl betecknas som liten eftersom det oftast inte spelar någon roll resultatmässigt.

När det gäller massdämparen är det precis tvärtom, ingen hade bestraffats för det eftersom det inte var förbjudet. Så länge något inte är förbjudet så är det tillåtet, alltså kan man inte bestraffa någon retroaktivt. Däremot så kan man bestraffa någon för regelbrott men ändra domslut vid överklagan.
  • 0

#37 f1_4ever

f1_4ever

    Midfielder

  • Members
  • PipPipPip
  • 113 Inlägg:
  • LocationÖrebro

Postad 13 september 2008 - 22:40

Premiär för Formel 1-sändningar i biosalongen på Ronnie Peterson Museum
  • 0

#38 birch

birch

    Backmarker

  • Members
  • PipPip
  • 42 Inlägg:

Postad 14 september 2008 - 09:49

Det enklaste vore om alla som är av banan skulle få ett drive-through-straff, då skulle körning på de asfalterade avåkningszonerna vara avskräckande, samtidigt som de finns där för säkerhetens skull.

Det tror jag är en dum idé. Det skulle ju innebära att man är ytterst ovillig att chansa lite för att köra om, vilket skulle minska antalet omkörningar ganska mycket.
  • 0

#39 X-29

X-29

    Grand Prix Winner

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 688 Inlägg:

Postad 14 september 2008 - 12:04

Det tror jag är en dum idé. Det skulle ju innebära att man är ytterst ovillig att chansa lite för att köra om, vilket skulle minska antalet omkörningar ganska mycket.

Varför skulle man inte kunna köra om i så fall? Det går ju att köra om när det är betongmurar och grusfällor.
Och varför har man banmarkeringar?
Som det är idag utnyttjar förarna möjligheten att kunna köra för fort, för om det skulle släppa så gör det inte så mycket, då man kan fortsätta på samma sätt utanför banan. Det gäller givetvis den som är på väg att köras om också, så den kan också hålla en högre fart. Vilket i slutänden blir likadant som förut, utan asfalt utanför banan.
Personligen tycker jag inte man skall ha någon fördel av att kunna köra fortare "än man kan" bara för att det är asfalt utanför. Och asfalten är bara där för att göra det säkrare om en förare trots allt kör av.
F1 skall vara svårt.
  • 0

#40 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 14 september 2008 - 14:22

Problemet med en sådan regel är att även misstag måste bestraffas, något som man slipper med dagens skrivning.
Exempel: Du brusar omkring i godan ro på åttonde plats utan att ha speciellt mycket att oroa dig för eftersom luckan bakåt är 8 sekunder, du kan heller inte tjäna placeringar då det är för lite kvar av racet och du har 10 sekunder till framförvarande.
Avslappnad som du är missar du lite i en inbromsning och hamnar utanför banan helt utan att tjäna på manövern, men eftersom du var utanför banan så skall du köra genom depån som straff. Tidsförlusten blir då kring 12 sekunder och du har helt oförhappandes förlorat en placering och en poäng.

Bestraffningarna skulle bli till och med mer idiotiska än straffen för att ha hindrat vid kval.

För att inte tala om en plötslig regnskur....gasa, gasa, halka, snurra, hoppsan, slira, slira......äntligen uppe......bestraffning ;)
  • 0