Hoppa till innehåll


Foto
* * * * - 1 Betyg

Blandade F1-nyheter


  • Please log in to reply
2363 replies to this topic

#41 bob

bob

    Midfielder

  • Members
  • PipPipPip
  • 115 Inlägg:

Postad 17 september 2008 - 06:47

Collapse of Lehman Brothers complicates F1 ownership
  • 0

#42 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 17 september 2008 - 21:55

Coolt, man kommer att ha reflexfärg för att markera optiondäcken i Singapore.
Hoppas att det inte bländar förarna ;)

F1.com
  • 0

#43 X-29

X-29

    Grand Prix Winner

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 688 Inlägg:

Postad 17 september 2008 - 22:55

Problemet med en sådan regel är att även misstag måste bestraffas, något som man slipper med dagens skrivning.
Exempel: Du brusar omkring i godan ro på åttonde plats utan att ha speciellt mycket att oroa dig för eftersom luckan bakåt är 8 sekunder, du kan heller inte tjäna placeringar då det är för lite kvar av racet och du har 10 sekunder till framförvarande.
Avslappnad som du är missar du lite i en inbromsning och hamnar utanför banan helt utan att tjäna på manövern, men eftersom du var utanför banan så skall du köra genom depån som straff. Tidsförlusten blir då kring 12 sekunder och du har helt oförhappandes förlorat en placering och en poäng.

Bestraffningarna skulle bli till och med mer idiotiska än straffen för att ha hindrat vid kval.

För att inte tala om en plötslig regnskur....gasa, gasa, halka, snurra, hoppsan, slira, slira......äntligen uppe......bestraffning ;)

Vem har sagt att det skall vara enkelt?
Det man faktiskt vinner när man kör av är möjligheten att fortsätta (om vi snackar asfalt). Och givetvis då att man kan hålla en högre hastighet än vad man annars skulle, eftersom man i princip inte riskerar någonting vid en avkörning.
De asfalterade avåkningszonerna skall bara vara där för säkerhets skull, inte som en extra bana.
Likadant med chikaner/curbs tycker jag. Som det är i dag så kör de flesta rätt över dem eller genar friskt. Vi såg exempelvis på Monza att en del genade friskt (alla hjulen utanför den vita linjen) och sedan släppte förbi bilen bakom, medan andra inte släppte förbi någon. Gör curbsen högre så att bilarna verkligen tvingas köra genom hela chikanen.
Det måste löna sig att köra på banan.
  • 0

#44 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 18 september 2008 - 07:48

Och där har vi problemet, asfalterade zonerna finns där för säkerheten och de ska inte användas som bana.
Om en förare av misstag hamnar där och man skriver regeln som du föreslår så innebär det automatisk bestraffning oavsett om han tjänat på det eller ej.
Han kan ju ha förlorat 3-4 sekunder men skall ändå straffas med drive through. Blir inte det ännu mer hämmande? Jag tror det.
Då kan man lika gärna återinföra sandfållor så att man inte kommer vidare alls.
  • 0

#45 Sovalkov

Sovalkov

    Copy Cat

  • Members
  • PipPipPip
  • 313 Inlägg:
  • LocationÖrebro

Postad 24 september 2008 - 14:25

New A1-Ring gets go ahead

By Steven English and Gerhard Kuntschik Wednesday, September 24th 2008, 10:46 GMT

Red Bull boss Dietrich Mateschitz has been given the green light by the local authority to begin rebuilding the A1-Ring circuit in Austria.

The Styrian government approved plans for the new track and motorsports centre, which will be called Spielberg New and is scheduled to open in the Spring of 2010.

The new circuit will follow the layout of the A1-Ring, which held seven grands prix between 1997 and 2003, with the addition of a loop using the old Flatschach straight - part of the old Osterreichring, which hosted Formula One from 1970 to 1987.

It was originally hoped that the new circuit would be finished in time to hold a DTM round next season, but environmental protests delayed the project's approval until now.

Mateschitz is reported to be investing 70 million Euros into the facility, along with a nine million Euro subsidy from the Styrian government.

The Red Bull boss also stated that he has no intention to bring Formula One back to the circuit.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/70802
  • 0

#46 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 05 oktober 2008 - 18:17

Mateschitz kan tänkas behålla sin ägarandel i Toro Rosso efter segern på Monza, men det hänger till viss del på hur reglerna kommer att se ut framöver när det gäller vilka delar varje team måste tillverka själva, och givetvis beroende på vilka köpare som dyker upp.
Gissningsvis vill han inte behålla två stall om nuvarande upplägg inte längre går att använda.
  • 0

#47 DeLiQ

DeLiQ

    Member

  • Members
  • Pip
  • 18 Inlägg:

Postad 06 oktober 2008 - 12:44

BMW Sauber behåller Nick och Robert nästa år
http://news.bmwinfo.se/Published/2008-10-06-1577/


Edit:
Sorry, Såg just att samma sak var postad i "Silly Season"
  • 0

#48 Sovalkov

Sovalkov

    Copy Cat

  • Members
  • PipPipPip
  • 313 Inlägg:
  • LocationÖrebro

Postad 07 oktober 2008 - 13:59

Kanda borta '09...


Canadian GP dropped from 2009 calendar

By Pablo Elizalde Tuesday, October 7th 2008, 12:38 GMT


The Canadian Grand Prix has been dropped from the 2009 Formula One calendar, leaving North America with no grands prix next season.

The FIA issued on Tuesday the World Motor Sport Council's decision, with the Montreal race absent for the first time since 1987.

The governing body confirmed an 18-race calendar, including a summer break thanks to having moved the Turkish Grand Prix from August to June.

The WMSC also agreed to give FIA president Max Mosley the authority to deal with the Formula One Teams Association (FOTA) for the introduction of "radical measures to achieve a substantial reduction of costs in the championship from 2010."

"Failing agreement with FOTA, the FIA will enforce the necessary measures to achieve this goal," said the FIA in a statement.

"It was further unanimously agreed to allow Formula One teams to equalise engine performance across the field for 2009, pending the introduction of cost-saving measures from 2010," it added.

2009 F1 calendar:

Australia 29 March
Malaysia 5 April
Bahrain 19 April
Spain 10 May
Monaco 24 May
Turkey 7 June
Great Britain 21 June
France 28 June
Germany 12 July
Hungary 26 July
Europe (Valencia) 23 August
Belgium 30 August
Italy 13 September
Singapore 27 September
Japan 11 October
China 18 October
Brazil 1 November
Abu Dhabi 15 November


http://www.autosport.com/news/report.php/id/71205
  • 0

#49 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 07 oktober 2008 - 14:18

Dom kan ju inte helt lämna nordamerika tycker jag.
Visserligen har dom en massa andra former av motorsport, men nåt race borde dom ju ha där.

Tillbaka med Mosport Park...

Postad bild
  • 0

#50 Razor

Razor

    The cutting edge

  • Administratörer
  • 2 260 Inlägg:
  • LocationHalfway to nowhere

Postad 07 oktober 2008 - 14:21

USA:s GP verkar ju vara på väg tillbaka till 2010 så de blir väl inte helt utan F1 på sikt.
  • 0

#51 Linus

Linus

    Moderator

  • Moderatorer
  • 626 Inlägg:
  • LocationA galaxy far far away...

Postad 07 oktober 2008 - 14:23

Tråkigt att det inte blir något GP i Kanada nästa år. Jag gillar den banan och det blir ofta underhållande rejs därm dessutom brukar det ju vara väldigt välfyllt på läktarna också.
  • 0

#52 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 07 oktober 2008 - 14:40

USA:s GP verkar ju vara på väg tillbaka till 2010 så de blir väl inte helt utan F1 på sikt.

Det har du rätt i, men det kan ju ändras innan kalendern för 2010 är spikad. Jag hoppas om det blir i USA, att man kör på en intressantare bana än Indy.
  • 0

#53 Razor

Razor

    The cutting edge

  • Administratörer
  • 2 260 Inlägg:
  • LocationHalfway to nowhere

Postad 07 oktober 2008 - 14:45

Las Vegas har nämnts och bl a Honda och BMW vill köra på någon av kusterna.
  • 0

#54 Daniel H

Daniel H

    Midfielder

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 Inlägg:
  • LocationBorlänge

Postad 07 oktober 2008 - 14:51

USA:s GP verkar ju vara på väg tillbaka till 2010 så de blir väl inte helt utan F1 på sikt.

Vad blir det för bana då? Indianapolis igen?
  • 0

#55 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 07 oktober 2008 - 17:52

Las Vegas har nämnts och bl a Honda och BMW vill köra på någon av kusterna.

Las Vegas har väl bara en oval om jag inte minns fel, om man inte ska köra på hotellparkeringen igen....vilken höjdare :D
Nån av kusterna låter väl bra, gärna en kuperad bana.
  • 0

#56 Daniel H

Daniel H

    Midfielder

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 Inlägg:
  • LocationBorlänge

Postad 07 oktober 2008 - 18:12

Las Vegas har väl bara en oval om jag inte minns fel, om man inte ska köra på hotellparkeringen igen....vilken höjdare :D
Nån av kusterna låter väl bra, gärna en kuperad bana.

Snart bara stadsbanor i F1 då med Monaco, Valencia, Singapore och en på hotellparkeringen i Las Vegas.
  • 0

#57 Razor

Razor

    The cutting edge

  • Administratörer
  • 2 260 Inlägg:
  • LocationHalfway to nowhere

Postad 07 oktober 2008 - 18:44

Las Vegas har väl bara en oval om jag inte minns fel, om man inte ska köra på hotellparkeringen igen....vilken höjdare :D
Nån av kusterna låter väl bra, gärna en kuperad bana.

Ja, fråga inte mig hur man har tänkt sig det hela men Bernie vill tydligen att man kör i Las Vegas.
  • 0

#58 Camber

Camber

    Hjulvinkel

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 2 733 Inlägg:

Postad 07 oktober 2008 - 19:04

Tony George och Indianapolis Speedway är också tillfrågade och inblandade i diskussionerna.

Personligen tror jag att det är klokast att satsa på ett race på östkusten, där finns det åtminstone en eller två personer som bryr sig lite om fjollsporten F1.
  • 0

#59 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 07 oktober 2008 - 19:27

Snart bara stadsbanor i F1 då med Monaco, Valencia, Singapore och en på hotellparkeringen i Las Vegas.

Las Vegas har ju varit på tapeten i snart 10 år (minst) men det verkar som att det mest är Bernie som är intresserad av ett lopp genom gatorna i Vegas.
Borgmästaren har ju vid något tillfälle sagt att det inte är aktuellt. Visserligen väljs nya borgmästare, men stadslopp är ju ingen höjdare när alla svängar är vinkelräta i 90º.
  • 0

#60 PatrikLi

PatrikLi

    Member

  • Members
  • Pip
  • 12 Inlägg:

Postad 07 oktober 2008 - 21:02

Kanadas GP försvinnr pga. för höga kosnader att åka över till amerika?
Kan någon förklara hur de kan vara billigare att åka till Brasilien?
  • 0