Hoppa till innehåll


Foto

Monza 2010


  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
1 reply to this topic

#1 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 17 september 2010 - 20:31

Jag tänkte dela med mig lite av resan till Monza och Italiens GP i år, då jag begick live-debut på F1. Monza är för mig förknippat med Ronnie Peterson, inte bara på grund av olyckan 1978 utan även för segern 1976. Mitt första minne som inte behövt friskas upp är dock 10 september 1978 då jag som liten parvel såg loppet som tog Ronnie ifrån oss. Here we go...

8 september kl. 04:40 är det revelj för resan till Milano och Monza. Vi är rätt trötta, men ska mest resa idag och målet är ju Gran Premio d’Italia så lite får man ju tåla. Första resan till en F1 helg och förväntningarna är högt ställda, både med tanke på favoritstall och resans mål. Eje brukar ju tala sig rätt varm om Tifosi och vilken stämmning det är på plats, och jag hoppas att han inte skarvat allt för mycket i alla fall. Två flyg, en buss och en tur i tunnelbanan innan vi äntligen är framme på hotellet i Sesto San Giovanni, en liten stadsdel mellan Milano och Monza. Här är det rätt nära till busshållplats och på hotellet har man meddelat att dom ordnat fri transfer för lördag och söndag – najs :up: Trots hot om regn är det varmt, om än gråmulet, men det ska väl en karl tåla.

Äntligen torsdag då vi planerat att ta banan, eller åtminstone området runt, i besittning för första gången och efter lite dividerande med Italienare hittar vi buss z221 till Carate och hoppar på. 1 € är inte direkt blodigt biljettpris heller, och vi är snart framme vid banan. Vi kliver av vid entré S. Maria Alle Selve och det första vi ser är muren med alla namnteckningar och foton på förare. Redan där har man en del fotografering att stå i, hittar snabbt Ronnie Peterson, Gunnar Nilsson, Keke Rosberg och alla andra stora namn.

Postad bild

Nästan så att man får en liten tår i ögat när jag ser Ronnie i sin March när han tar sin sista seger på Monza 1976. Att man äntligen är här, helt fantastiskt. Men, nu gäller det att ta sig in på området innan....ja, innan vad? Klockan är strax före 11 och det är inga aktiviteter förrän 15:30. Man är väl aningen skadad, men nu är jag uppspelt som en yngre upplaga av mig själv. Vilken tur att man har en förstående sambo.

Det första vi ser är den torrlagda poolen och baksidan på läktarna innan vi kommer fram till tunneln under startrakan.

Postad bild

Det är en hel del folk här trots att det ”bara” är torsdag, och stämmningen är hög. Vi börjar med en sväng in på merchandise-området bakom depån och där är det full komers med bilar, truckar, moppar, motorcyklar och promenerande huller om buller. Det slår mig vad nära det är mellan startrakan och Ascari-chikanen och efter en snabb sväng på området beslutar vi oss (ok, ok, jag beslutade) för att gå mot Variante del rettifilo. Efter lite genande i skogen är vi framme vid läktare 6 och klättrar upp, perfekt utsikt utan ett moln på himlen och den gamla ovalen nedanför. När jag står här kan jag nästan se hur bilarna kom dånande vid starten 1978, för det var ganska precis här som det gick åt skogen för min stora barndomsidol. Visserligen finns inte ett märke kvar av händelsen, räcken och annat ser annorlunda ut, men det känns ändå väldigt bekant.
Intresserad av historia som jag är fastnar dock intresset på den gamla ovalen, men det är mycket räcken och elände ivägen. Men vänta! Där nere är det ju helt öppet, sicken tur :rolleyes:

Postad bild

Här ska undersökas! Väl nere bland betong och gräs blir man tagen över hur dessa män tordes dåna fram på max med sina smala diagonaldäck, högt uppe vid räcket och hela överkroppen utanför bilen. Här är ett ställe där man verkligen känner historiens vingslag och jag förundras över hur någon var galen nog att tordas köra Grand Prix på den tiden, för det är inte någon nätt liten banking vi talar om här. Slätt är det inte heller!

Efter ett varv runt banan och bankörning med SC och Läkarbil, allmänt funderande, pekande där olika krasher ägt rum och vart banan ändrats genom åren så..... Men hallå!!! Vems är geten??

Postad bild

...så kommer vi till depån med en hel timme kvar till Pit lane walk. Vi passar på att hitta våra platser för helgen innan det är dags att kolla depågatan och garagen. Rätt mycket folk och svettigt, ingen plats vid Ferraris garage märkligt nog, men HRT har det lugnt. Det är intressant men svårt att få bra läge för fotografering, och efter mycket knuffande åker vi hem nöjda med dagen.

Fredag!
Det är nu det börjar och vi startar dagen med en sväng upp på läktaren, men drar oss snabbt ner till Della Roggia för att se lite fart och fläkt. I utgången på Curva Grande går det rätt raskt!!

Postad bild

Efter ett litet slag fortsätter vi mot Lesmo 1 och här kommer man otroligt nära (Man skulle stått där när Hamilton gjorde sorti :) ) och trots kvalité på kamera och fotograf lyckas jag tillslut få ett par hyffsade bilder.

Postad bild

Imponerad av min egen bedrift fortsätter vi till andra Lesmo där det går ändå fortare, och här visar sig mina begränsningar med ett hånflin så vi fortsätter mot Serraglio och Ascari då vi formligen snubblar över Barris bil. Här går det också duktigt fort och det är ett fränt ljud när bilarna passerar under ovalen, ännu fränare när man själv står under densamma!! Jag är ta mig tusan i sjunde himlen och vill aldrig åka hem igen. Vi imponeras ytterligare då vi är nästan framme vid Ascari där vi verkligen ser hur sent dom bromsar, och vilken fart dom har genom chikanen.
Vi hinner se lite GP2 och Formula BMW innan vi käkar och fortsätter vandringen under FP2, kvalet till GP2 och GP3:s friträning. Trötta i fötterna sätter vi oss för att se Porscharna brusa omkring innan det är dags att dra sig hemmåt för kvällen.

Lördag!
Uppe med tuppen och hänger på låset till frullen på hotellet innan det bär av till GP3-kvalet och Formula BMWs första rejs. Här har vi ju svensk representation så det får man ju inte missa. Timmy gör en bra insats och tar sig från en fjortonde startposition upp på en fin fjärdeplats bara 0,7 bakom Asseldonk. På lördag blir det mest att sitta på läktaren och kika, och vi har perfekt utsikt över McLarens Paddock Club med finfin TV. :up: FP3 och lite Porsche innan det är dags att inmundiga lite medhavd lunch. Långa i fejsen och febrilt grävande i väskan inser vi att den ligger kvar i kylskåpet på hotellet, men det är ju ingen fara alls med en servering aldeles bakom läktaren. Efter lite viftande och pekande och hojtande på svengtalienska så får vi våra grillade mackor á 14 €, och som tur är ha vi dricka med oss.
Men där bakom läktaren, vandrandes med spänst i stegen ser vi allas vår favorit-expert Eje, och Frida har han med sig. Snäll som han är ställer han upp på en snabb fan-bild.

Postad bild

Men nu väntas snart kval, så kosan styrs mot läktaren. Kvalet har ni väl alla sett, och jublet vet inga gränser när det står klart att Ferrari är P1 och P3, Luca di Montezemolo klättrar på depåmuren och tackar publiken för stödet och ljudnivån är enorm, för att inte tala om Ferrari-flaggan som dras upp över läktaren. Vilken stämmning, här njuts i fulla drag.

Postad bild

När det är dags för Marcus i GP2 och han har inte något bra kval bakom sig, men det kan ju bara bli bättre. Lite viftande med en Sverigetröja borde hjälpa.....”Heja Mackan, slit å dra. Vi tycker du ä gör bra” hojtas och glädjen räcker i tre varv innan det kör ihop sig i första kikanen och Mackan fastnar på en tappad framvinge samtidigt som en övertänd Pastor hoppar in i första chikanen. Eftersom GP3 inte har nån svensk med skiter vi i resten och tar oss hem för att ladda om med en rejäl middag, dusch och sömn.

Söndag!
Åter upp kl. 06:00 med lite fix, frukost och buss. (Det visar sig att hotellets transferbuss bara kör till hållplatsen, så den skiter vi också i) Vi är i god tid till Formula BMW med Timmy från en 14:e ruta.

Postad bild

Han ligger bra med till en början men får lära sig den hårda vägen att man inte kör två i bredd genom Ascari, och trots att han ligger en bit efter lyckas han ta sig upp på en åttondeplats. Ett par varv till och han hade kunnat utmana om sjunde. Efter lite GP3 är det så dags för Marcus igen ifrån ruta 18.
Nu viftas inte bara med Sverigetröja och hojtas hejaramsor, utan nu hålls även tummar och annat. En habil insats och 11 i mål, lite för långt ner på gridden för att kunna göra någon direkt uppåkning.
Porsche är inte riktigt min grej, och vi har ju sett en hel del av dem under helgen så vi letar rätt på lite forummedlemmar istället. Alltid skönt att få munhuggas lite på svenska efter ett antal dagar på engelska och parlör-Italienska, en snabb sväng upp på läktaren för att se förar-paraden och lite mer hängande i merchandise-området bakom läktaren innan det är dags för gridden och rejset.

Vi sitter på läktare 26C mitt emot Red Bulls depåplats, och snett bakom gridden. Ljudnivån när dom drar iväg på formationsvarvet är imponerande och nu väntar vi spänt på starten. När samtliga 23 bilar väntar på att lamporna släcks vibrerar det under plåttaket så att det känns ända in i märgen. Det är rätt många Tifosi på läktaren och även om man inte sett vad som hände i starten hade man förstått på den djupa unisona sucken när Knappen kommer ut som etta. Man hade även förstått att Hamilton körde av – vilket jubel! Fullt upptagen med att hänga med ser jag plötsligt sjukvårdspersonal rusa i depån med en bår och vid HRT är det full kalabalik, efter en liten stund följer Ambulans och det är tydligt att någon gjort sig rejält illa men från min plats är det omöjligt att se mer.

Nu har det körts länge på option men Knappen har inte lyckats skaka av Alonso och Massa och frågan är vem som blinkar först. Button gör sitt stopp och Alonso följer på varvet efter. Åter ett enormt jubel när Alonso kommer ut som etta, Massa ligger dock för långt efter för att ha nåt med saken att göra.
Sju varv kvar, och nu vet jag hur dom komer in på banan. Helt livsfarligt och jag tycker synd om de stackars flaggvakterna som försökte hålla dem bakom stängslet till målgång.

Postad bild

Målflagg och ljublet stiger samtidigt som folk väller in på banan, Ferrariflaggan sträcks ut över banan och ljudnivån är nästan i paritet med bilarna.

http://img178.images...alia2010356.jpg

När så Massa, Button och Alonso dyker upp finns inte en chans att höra annat än jubel. Det når garanterat 130 db – vilken stämmning. Och vilken sjönsång under Italiens nationalsång, jag har ståpäls överrallt och det går inte att låta bli att stämma in. Hela startrakan är nu full med folk packade som sillar och det jublas och sjungs för full hals, själv står jag uppe på läktaren och njuter i fulla drag. Vilken helg, värt varenda cent – and then some.

http://img85.imagesh...alia2010370.jpg

Vi väntar tills den värsta kön ut har försvunnit innan vi tar oss via baksidan på depån ut på bakrakan. Mina öron försöker förgäves hålla mungiporna på plats, och det är snudd på att dom faller av. Vi fortsätter över banan, förbi helikopterparkeringen och ut mot gamla bakrakan på ovalen. Jag hade visserligen inte förväntat mig att få vara ensam, men få av de som parkerat där hade hunnit åka så någon bra bild över rakan fick jag inte. Hela sträckningen finns dock kvar och ser relativt intakt ut bortsett från de bankade kurvorna som är rejält anfrätta av tidens tand.

Bakrakan sedd från sydkurvan:

http://img826.images...alia2010414.jpg

Sydkurvan:

http://img837.images...alia2010416.jpg

Väl framme vid sydkurvan när jag står och försöker få ett vettigt foto kommer en liten Ferrari gasandes genom böjen. Fantastiskt!

http://img651.images...alia2010430.jpg

Vi vandrar genom parken på väg hem till hotellet, och det är vackert. Några pittoreska hus och ett majestätiskt slott huserar här, väl värt en promenad.

http://img819.images...alia2010433.jpg

Måndag!
Milano och lite fönstershopping, Duomo och Galleria Vittorio Emanuele ll där vi hittar Mercedes. Men var har dom gömt Ferrari Shop? Jo, på Piazza del Liberty ett par kvarter från Duomo.

http://img684.images...alia2010547.jpg

Här kan man göra fynd (om man har råd). Veckopengen räckte dock inte till noskonen från en F2003 GA till det facila priset av 9750 €, eller någon av de två V10or som stod uppställda. Men en jacka (160 €) och ett par dojjor (100 €) fick jag med mig.

En fantastisk vecka i Milano och Monza tar slut på onsdag 12:55 när vi taxar ut på Linates startbana, aningen trötta i fötterna men leendet vill inte riktigt ge sig. Som avslutning får vi en perfekt utsikt över Monza och parken när planet stiger på väg norrut. Den som någongång funderat om det är värt pengarna kan jag bara säga – Jajjamensan, varenda cent. Monza är en fantastisk plats att vara på när det är GP, och stämmningen är helt enorm. Eje har inte skarvat. Torsdagen var i mitt tycke värt en hel del, då man i lugn och ro kunde vandra runt området rätt ensam och se allt från alla vinklar och vrår.

Vad kostar det då?
Jag lämnar flyg och hotell därhän, det är för många variabler. Men vi har betalt:
330 € per tredagars biljett på läktare 26C
30 € för keps
30 € för en Ferrari-topp (till min kära sambo)
50 € för en T-shirt (till den lätt knubbige F1-nörden Jögga :) )
100 € för dojjor
160 € för en jacka

Lite buss/tunnelbanebiljetter, käk och dricka.
Jag tippar att vi klarat oss på 13 000 Kr för två pers i en vecka + flyg och hotell och då har vi ändå köpt det vi vill ha (förutom noskonen, motorn och lite annat :) ). Är man intresserad ska man definitivt åka på en hel-helg minst en gång.
Jag hoppas att ni får ut något av läsningen, trots alla 2384 ord. Bildkvalitén får ni leva med, jag är inte bättre än så, men jag hoppas att dom förmedlar lite av känslan. Det är ju i alla fall lite andra vinklar än man får på TV.

Håll till godo
//Jögga
  • 0

#2 Razor

Razor

    The cutting edge

  • Administratörer
  • 2 260 Inlägg:
  • LocationHalfway to nowhere

Postad 18 september 2010 - 18:12

Kommentera i tråden Monza GP-helg
  • 0