Hoppa till innehåll


Foto
- - - - -

TTA


  • Please log in to reply
94 replies to this topic

#81 Svartepilare

Svartepilare

    Midfielder

  • Members
  • PipPipPip
  • 233 Inlägg:
  • LocationWest Coast

Postad 27 oktober 2012 - 10:46

STCC var en mer komplett serie med bra supportklasser. TTA försökte med sitt GT3-cup eller vad det hette som konkurrerade med "riktiga" Carrera Cup. Ni har säkert läst om hur det gick med Flash och hans "kupp" mot Porsche Sverige vilket slutade med att han förlorade Carrera Cup som togs om hand om av KMS istället. Måste dock säga att jag älskar att vi har fått en GT-serie värd namnet i Sverige. Men att se dessa bilar på banor som Göteborg är inte ett dugg roligt. Nej tacka vet jag Falkenberg, Anderstop och andra riktiga banor.
Håller med tidigare skrivare att märkesmotorer måste in i bilarna så snart som möjligt. Tycker även att de borde kunna hitta på något mer att koppla bilarna till märken men har svårt att komma på något just nu.

Hoppas på att Camaro Cup tar tillbaka det gamla fina namnet Super Star nu när Mustang gör sitt intåg och snart Challenger.

Sedan kan man diskutera om Clio Cup och Abarth behövs. Bra bilar och serier bägge två men kan man inte välja en av dem. Sedn kan man köra en massa tävlingar och så gör man att ett visst antal tävlingar ingår i ett sydsvensk mästerskap och andra i ett nordligt. Alla tävling ingår dock i ett bnationellt mästerskap. På detta sätt får man med även de som inte har så mycket tid och pengar att de kan resa och tävla hur mycket som helst.

Naturligtvis vill vi även ha Formel Ford med i STCC. Saknar en formelklass otroligt mycket. Tycker det är bättre med Formel ord än ungdomsstandardvagnsklass som Clio Cup nu blir. Det ger förararna ett bredare urval av klasser att gå vidare till i nästa steg i karriären. Jag tror det är få som har gått från JTCC till F3 till exempel. Hade varit kul med ett NEZ-mästerskap i Formula BMW eller Renault 2.0. Det är nog tyvärr svårt att få ihop och driva rent ekonomiskt för deltagande förare.
  • 0

#82 Chunga

Chunga

    Midfielder

  • Members
  • PipPipPip
  • 253 Inlägg:

Postad 28 oktober 2012 - 19:51

Många ord. Men du verkar inte vara fullt påläst...
  • 0

#83 Chunga

Chunga

    Midfielder

  • Members
  • PipPipPip
  • 253 Inlägg:

Postad 28 oktober 2012 - 19:54

Förlåt. Illa påläst, skulle det va...
  • 0

#84 Camber

Camber

    Hjulvinkel

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 2 733 Inlägg:

Postad 28 oktober 2012 - 20:25

Vad gäller GT och Göteborg så ingick inte Göteborgstävlingen i GT-mästerskapet utan kördes som två racehelger utanför mästerskapet för de GT-team som ville tävla i Göteborg.

I splitten var det många supportserier som blev drabbade av naturliga skäl. Största förloraren var nog Carrera Cup men i stort sett alla supportklasser led stort av splitten.

Till 2013 blir det TTA som huvudklass. Det är redan klart.

Allt pekar sen på att supportklasserna blir Carrera Cup, Clio Cup och Camaro Cup. GT-klassen lär vara supportklass vid vissa tävlingshelger och sen får vi se om Pro Superbike och STCC kan komma överens efter att Superbike rev kontraktet med STCC inför 2012. Sen återstår det att se var Radical hamnar, troligen kommer de ingå i STCC-paketet också.

Det som är lite tråkigt med Clio Cup är att man kör med bilar som redan är gamla och ersatta av en ny modell från Renault. Så team, vilket i Clio Cup är lika med unga förare med sina pappor, ska in i Clio Cup så betyder det att de måste köpa en Clio Cup bil som inte längre finns som ny och som redan är gammal.

Formelbilar i Sverige är nog passé och historia. För unga förare med formelbilsambitioner är det bortkastad tid och pengar att köra i Sverige. Man måste till England och Tyskland direkt ändå.
  • 0

#85 Jögga

Jögga

    Legend

  • Administratörer
  • 5 600 Inlägg:
  • LocationMilkyway

Postad 28 oktober 2012 - 21:05

Det är lite synd att det inte går att få liv i en formelbilsserie i Sverige med tanke på att det är i F1 vi väldans gärna vill se en svensk. Men det är bara att inse att vi inte har de traditioner och det befolkningsunderlag som krävs för att mäkta med en serie som håller måttet.
  • 0

#86 The Stig

The Stig

    Sutenör

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 904 Inlägg:

Postad 31 oktober 2012 - 10:32

Många ord. Men du verkar inte vara fullt påläst...


Till skillnad mot dig då?
  • 0

#87 Chunga

Chunga

    Midfielder

  • Members
  • PipPipPip
  • 253 Inlägg:

Postad 31 oktober 2012 - 11:51

Till skillnad mot dig då?


Ja
  • 0

#88 Camber

Camber

    Hjulvinkel

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 2 733 Inlägg:

Postad 31 oktober 2012 - 12:33

Det är lite synd att det inte går att få liv i en formelbilsserie i Sverige med tanke på att det är i F1 vi väldans gärna vill se en svensk. Men det är bara att inse att vi inte har de traditioner och det befolkningsunderlag som krävs för att mäkta med en serie som håller måttet.


För unga svenska gokart-förare som har internationella formelbilsambitioner är tyvärr ett eller några år Formelbilsåka i Sverige bortkastad tid. Man måste till England och Tyskland om man har ambitioner att åtminstone försöka sig på en formelbilskarriär. Därför är det svårt att se vilken nytta en Formel Ford- eller formel Renault klass skulle göra i Sverige. även om det skulle vara lite billigare att åka än motsvarande i England eller Tyskland så är det ändå väldigt dyrt att åka formelbil även i Sverige, och den erfarenheten och konkurrensen man behöver finns inte i Sverige. Man brukar säga att man blir inte bättre än det motstånd man tävlar mot ...
  • 0

#89 The Stig

The Stig

    Sutenör

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 904 Inlägg:

Postad 31 oktober 2012 - 12:54

Ja


Så dina åsikter är mer värda då, då vet vi det!
  • 1

#90 Chunga

Chunga

    Midfielder

  • Members
  • PipPipPip
  • 253 Inlägg:

Postad 31 oktober 2012 - 16:30

Har jag inte påstått. Jag har rätt till att ha min egen åsikt... nu handlade detta inte så mycket om åsikter dock.
  • 0

#91 Svartepilare

Svartepilare

    Midfielder

  • Members
  • PipPipPip
  • 233 Inlägg:
  • LocationWest Coast

Postad 01 november 2012 - 18:46

Många ord. Men du verkar inte vara fullt påläst...


Tack för en fyllig kritik och en givande diskussion.
  • 0

#92 Svartepilare

Svartepilare

    Midfielder

  • Members
  • PipPipPip
  • 233 Inlägg:
  • LocationWest Coast

Postad 01 november 2012 - 18:59

För unga svenska gokart-förare som har internationella formelbilsambitioner är tyvärr ett eller några år Formelbilsåka i Sverige bortkastad tid. Man måste till England och Tyskland om man har ambitioner att åtminstone försöka sig på en formelbilskarriär. Därför är det svårt att se vilken nytta en Formel Ford- eller formel Renault klass skulle göra i Sverige. även om det skulle vara lite billigare att åka än motsvarande i England eller Tyskland så är det ändå väldigt dyrt att åka formelbil även i Sverige, och den erfarenheten och konkurrensen man behöver finns inte i Sverige. Man brukar säga att man blir inte bättre än det motstånd man tävlar mot ...



Helt rätt och det är synd att det inte är så. Jag vet inte vad en säsong i Formel Ford i ett konkurrenskraftigt team och bil kostar. Men jag tror nog också att Clio-Cup kostar mindre. Hade vi haft sportjournalister i Sverige som intresserat sig mer än för Flash och "motor-prinsen". Inte ens Marcus Ericsson får den uppskattning och blir nämnd i den omfattning som han borde. När vi fick en junior-världsmästare i rally stod det inte ett enda ord i de tidningar jag läser. Svagt. Detta skapar heller inte de ekonomiska förutsättningar som borde kunna finnas i Sverige och Norden. De som dock lyckas skaffa sig de pengar och vill satsa på Formel-racing måste utomlands, därmed kostar det ännu mer. Läget är sådant nu, men vad kan vi göra för att det inte skall vara så? Finns det en annan formelklass som är ekonomiskt intressant som skulle vara en naturlig fortsättning efter go cart? Alla resor kostar och de mekar man måste ha med på helger är dyrt. Kortare resor sparar en hel del. En bil som håller att tävla med är en annan, och det tror jag att Formel Ford gör. Däck är dyrt och där vet jag inte hur det är, men med ett uppmärksammat mästerskap så kan man knyta sponsorer på den fronten.
  • 0

#93 Chunga

Chunga

    Midfielder

  • Members
  • PipPipPip
  • 253 Inlägg:

Postad 02 november 2012 - 02:58

Tack för en fyllig kritik och en givande diskussion.


Vilken diskussion?



  • 0

#94 The Stig

The Stig

    Sutenör

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 904 Inlägg:

Postad 15 november 2012 - 07:19

Det ursprungliga konceptet var att De Fyra teamen ville åka med en annan typ av bil, det som blev TTA-bilen, i STCC. Det får de nu... Mission accomplished...


Tja, är de fyra teamen kvar? TTA som organisation och koncept överlevde ju inte. Det ursprungligakonceptet var ju att alla inom TTA skulle tjäna storkovan, dela på allt - det blev visst inte riktigt som man tänkt sig och man fick lägga ned. En del verkar tro att det verkligen är ett sammangående mellan TTA och STCC, men så är det ju inte om man ska läsa den information som släppts, TTA lägger ned sitt koncept, eftersom man inte lyckades erbjuda publiken något attraktivt. Stallen kom till STCC med mössan i hand och tyvärr gav STCC med sig och bytte reglemente i sin huvudklass. Något sammangående är det med andra ord inte tal om. STCC byter reglement i sin huvudklass till de sk TTA-bilarna, inget annat. Detta är ju kort sagt vad som hänt.

Men det är som någon sa för ett år sedan, nästa år har vi bara en serie, han fick rätt, men inte som han nog trodde. Synd bara att så många människor inom TTA förlorat så mkt pengar. Min gissning är att en viss person lägger ned sitt eget stall inför 2013, förmodligen skäms han efter att ha lovat så mkt. Fallet kan gå blixtsnabbt om vi säger så ;)
  • 0

#95 Chunga

Chunga

    Midfielder

  • Members
  • PipPipPip
  • 253 Inlägg:

Postad 15 november 2012 - 11:39

STCC byter reglement i sin huvudklass till de sk TTA-bilarna, inget annat. Detta är ju kort sagt vad som hänt.


...eftersom STCC inte har någon huvudklass att erbjuda. Racingvärlden vill inte ha Sandsäcks-racing längre. Detta var vad TTA förutspådde men som STCC inte ville medge, 2013 börjar som 2012 borde ha gjort.
  • 0